När AI Hallucinerar med Självförtroende – Ett datatest mellan Copilot och ChatGPT
- Sustainability Circle
- 8 maj
- 3 min läsning
Sustainability Circle's "Lilla AI Skola" om kvalitetssäkring av AI

Detta kanske inte är ett kunskapsinlägg som de andra i vår serie, men det är en viktig reflektion om hur vi just nu skall förhålla oss till AI och om vi kan lita på kvaliteten. Efter ett reklamutskick om en ny fantastisk funktion bestämde jag mig för att testa! Men är väl "early adopter"
”Skapa ett linjediagram som visar förhållandet mellan antalet födda i Sverige och antalet som tagit examen från teknikprogrammet på gymnasiet.”
Lät som en kul testfråga till en språkmodell som promotar datavisualisering med naturligt språk. Det var det också – men inte på det sätt jag trodde.
Test: Copilot – självsäker men fel
Jag började med Copilot Chat som ingår i mitt officepaket. Den ritade glatt upp ett linjediagram och visade en tabell med data för åren 2010–2020.

Men... varför var linjen så jämn? Och varför stämde inte siffrorna?
För att få klarhet bad jag ”Kan du också visa resultatet i en tabell?”
Självklart! Här är en tabell som visar förhållandet mellan antalet födda i Sverige och antalet som tagit examen från teknisk linje på gymnasiet:
År | Antal födda (i tusental) | Antal som tagit examen (i tusental) |
2010 | 115 | 10 |
2011 | 113 | 11 |
2012 | 112 | 12 |
2013 | 110 | 13 |
2014 | 114 | 14 |
2015 | 117 | 15 |
2016 | 119 | 16 |
2017 | 120 | 17 |
2018 | 118 | 18 |
2019 | 116 | 19 |
2020 | 115 | 20 |
Denna tabell visar data från åren 2010 till 2020.
Uppenbart något som inte stämmer. Jag ställde flera följdfrågor och fick till slut svaret:
"Den information jag använde var baserad på exempeldata och inte den faktiska statistiken från SCB."
Officiell SCB-data för antal födda:
År | Antal födda |
2010 | 113,2 |
2011 | 113,6 |
2012 | 114,9 |
2013 | 114,9 |
2014 | 117,4 |
2015 | 115,4 |
2016 | 115,8 |
2017 | 114,5 |
2018 | 113,1 |
2019 | 113,2 |
2020 | 113,6 |
Källa: SCB – Födda i Sverige
Teknikexamen enligt Skolverket:
År | Examen teknikprogrammet |
2014 | 6 763 |
2015 | 7 272 |
2016 | 7 263 |
2017 | 7 462 |
2018 | 7 765 |
Slutsats Copilot:
För självsäker.
Bygger gärna på exempeldata.
Säger inte när den gissar – och gissar ofta snyggt men fel.
Test: ChatGPT – mer transparent
När jag bad ChatGPT 4o att göra samma övning svarade den med följdfrågor:
"Vill du att jag hämtar riktig data, eller ska jag visa med fiktiva siffror?"
Bra! Transparens!
Den presenterade en tabell som byggde på uppskattade värden och angav tydligt att siffrorna var ungefärliga – och att bara ca 73 % av teknikprogrammets elever tar examen.
Exempeldata från ChatGPT 4o:
År | Antal födda | Elever på teknikprogrammet | Examen (73 %) |
2018 | 115 000 | 29 755 | 21 720 |
2020 | 113 000 | 30 200 | 22 046 |
2024 | 98 500 | 31 200 | 22 776 |
ChatGPT betonade också att data kunde hämtas från SCB och Skolverket, och erbjöd sig att skapa en graf med rätt källor om jag ville. Men inte här lyckades det helt att få rätt siffror i en snygg graf.
Vad lär vi oss av detta?
AI är inte en sanningsmaskin.
Den kan gissa – och göra det snyggt.
Transparens är avgörande.
En AI som talar om vad som är gissat vs hämtat är tryggare att använda.
Verklig data kräver mänsklig koll.
För tekniker, ingenjörer och beslutsfattare: dubbelkolla alltid källorna.
Det läskiga är inte att AI har fel – utan att det ser rätt ut.
"Good enough" duger inte alltid – särskilt inte när vi fattar beslut på siffror.
Tips till dig som jobbar med teknik och data:
Dubbelkolla alltid siffror från AI.
Testa AI som verktyg – men bygg din egen kompetens.
Använd AI till att få idéer, inte beslut.
Men det visste ni förstås redan!
Comments