top of page

Möt Elin Löfendahl - ABB


Hej Elin!

Du arbetar på ABB som Product Manager - Advanced Services Sweden, Process Automation.

Berätta om ditt spännande arbete.


I mitt arbete har jag förmånen att få jobba med den senaste digitala tekniken mot ABBs kunder inom processindustrin, med framför allt fokus på tjänster och förebyggande underhåll. Jag älskar verkligen blandningen mellan teknik och människa, att sätta sig in i och förstå våra kunders utmaningar och sen tillsammans hitta vägar framåt för att underlätta deras vardag.



Berätta om vem du är, vad du gillar att göra på fritiden.

Jag är norrlänningen som 2015 flyttade till Västerås tillsammans med min man på grund av jobb. I grunden är jag Civilingenjör inom Interaktion och Design och har så länge jag minns varit väldigt intresserat av teknik. På fritiden försöker jag att vara aktiv och träna, älskar att vara ute i naturen på olika sätt. Jag har även varit hästmänniska hela mitt liv och jobbade heltid med dressyrhästar i Tyskland efter gymnasiet. Nu är jag i stallet en kväll i veckan och njuter varje minut.


Den 17 mars 2021 medverkande du i webbinariet ” Förebyggande underhåll på distans ger experthjälp 24/7”. Genom att koppla upp och övervaka processer kan analyser, uppdateringar och underhållsplanering ske utan att vara fysiskt på plats. Låter väldigt smidigt. Hur lätt är det att göra i praktiken? Finns det nackdelar? Kommentera gärna tack.


Underhåll på distans går att göra på väldigt många olika sätt. Där det allra enklaste kanske är att slå en signal till någon som kan hjälpa till via telefon, vilket vi har kunnat göra en lång tid. Men i och med den teknikutveckling som har skett de senaste åren kan vi börja ta det här med underhåll på distans väldigt många steg längre.

I praktiken är det relativt lätt att komma igång. Det viktigaste är att först och främst förstå varför man vill implementera en ny lösning. Nästa steg är att se till att den lösning man väljer att utveckla är skalbar, för att sedan börja med små insatser och bygga på allt eftersom.

För att få ett bra resultat att utgå ifrån kan det i många fall vara klokt att börja kolla på processkritisk utrustning, för att sedan successivt ta in hela linor i processen för att kunna öka tillgängligheten och identifiera flaskhalsar.

De nackdelar som kan finnas med att ta in ny teknik inom underhållsarbetet är till exempel att om vi inte implementerar systemen rätt eller förstår och kan agera på de insikter systemet ger oss, kan det leda till en negativ upplevelse. Ofta behövs fortfarande rätt person, på rätt plats i rätt tid.

Därför kommer vi här tillbaka till att det är viktigt att tidigt identifiera målet, syftet och för vilken användare vi vill implementera verktyget.



Vilka är de största utmaningarna för att implementera ”experthjälp på distans 24/7”?


Människorna! Jag tror vi kan vara rätt överens om att tekniken i de flesta fall finns, och om den inte finns kommer den mest troligt att göra det inom en snar framtid. Utmaningarna när det kommer till teknikutveckling och underhåll på distans ligger i de flesta fall hos oss människor. Vi blir väldigt ofta fokuserade på att lösa det tekniska och glömmer bort vem ska som använda och dra nytta av lösningen i slutändan.

En annan utmaningen är att komma åt data på ett bra sätt, de flesta företag har under lång tid loggat och sparat data från deras processer. Men mycket ligger i äldre legacy-system eller är strukturerade på sätt som är svåra att läsa ut. Det finns stor potential i att använda historisk data som lagrats men än så länge läggs alldeles för mycket arbete i projekten att strukturera och integrera data på olika sätt.


Vilka är de kommande trenderna?


Det är mycket som är på gång och händer, men för att lista några:

  • AI/ML - Vidareutveckling av prediktiva lösningar som är baserade på Artificiell Intelligens and Machine Learning

  • VR/AR/MR - Virtual-, Augmented- and Mixed-Reality. Att med hjälp av bättre uppkoppingar i kombination med utvecklingen av både hård- och mjukvara kommer vi kunna samarbeta i en virtuell värld på helt nya sätt.

  • Nya affärsmodeller - Vi går allt mer mot att sälja produkter via tjänster och prenumerationer även inom industrin. Vilket kommer ställa krav på förtroenden, goda relationer och att tillsammans hitta ett tryggt samarbete.

  • Fler samarbeten - Vi ser en tydlig trend att fler och fler leverantörer skapar allianser tillsammans med kunderna för att samarbeta och skapa mervärde tillsammans


Mina personliga råd till er är att:

Våga vara nyfiken, våga spana runt hörnet på vad som komma skall, och våga testa nya vägar och lösningar, se till att sätta upp tydliga mål med de insatser ni gör, ta med slutanvändarna i ett tidigt skede för att se till att lösningar är intuitiva och lätta att använda.


TACK Elin!

63 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page