top of page

Bevisa eller rimliggöra?


Vi Àr alla överens om att företag mÄste skötas utifrÄn ett lÄngtgÄende förnuft.


För bÄde ingenjörer och ekonomer Àr förnuft nÀstan alltid liktydigt med bevis, helst i form av siffror. Ingenjörer samlar in data exempelvis frÄn sensorer och agerar pÄ dessa. Som ekonom blir man lÀtt avundsjuk pÄ ingenjörerna.


Ekonomi Àr en abstraktion - ungefÀr som hÀlsa. Ekonomi (och hÀlsa) finns. DÄlig ekonomi Àr (liksom dÄlig hÀlsa) dödlig. DÀrför mÄste vi ta ekonomi (och hÀlsa) pÄ allvar.


God ekonomi uppstÄr nÀr vi agerar sÄ att vÀrdet av output Àr större Àn vÀrdet av input. Eller, som vi ekonomer uttrycker det: intÀkterna mÄste vara större Àn kostnaderna.


Externa vÀrden uppstÄr pÄ marknaden efter förhandlingar mellan affÀrspartners. Om du som kund betalar X kronor för nÄgot, sÄ Àr detta definitionsmÀssigt vÀrt X kronor. SÄ lÄngt Àr ekonomi enkelt.


Men, varifrÄn kommer de interna vÀrdena? Hur skall vi motivera vÄrt interna agerande i ekonomiska termer?


VÀrdet av input av interna resurser Àr lÀttast. De kan ofta vÀrderas utifrÄn vad det kostar att köpa in dem externt.


Men, nu handlar inte ekonomi om kostnader - utan om resultat. DÀrför mÄste vi hitta intÀkterna.


Interna intÀkter Àr ofta svÄra att mÀta. DÀrför mÄste de antas. Antagandena bygger pÄ synsÀtt och Àr dÀrför subjektiva. Det hörs redan hÀr hur flummigt det blir. Flum Àr inte bevis.


Risken Ă€r att vi tar fasta pĂ„ kostnaderna och bortser frĂ„n de svĂ„rbevisade intĂ€kterna. I sĂ„ fall fĂ„r vi en resultatblind kostnadsjakt – och en sĂ„dan Ă€r livsfarlig för företag som vill överleva.


En del har ”löst” detta problem med att hitta pĂ„ en vinst som lĂ„ter bra, lĂ„t oss sĂ€ga 100. DĂ€refter har de identifierat kostnaderna, lĂ„tt oss sĂ€ga 800. Och, vips har vi en intĂ€kt pĂ„ 900. En sĂ„dan kalkyl har lurat mĂ„nga ekonomer.


Vad finns det för alternativ?


Jo, ett rimliggörande. Det Ă€r sĂ„ erfarna entreprenörer (som aldrig satt sin fot pĂ„ en handelshögskola) gör. De kĂ€nner efter, testar, kĂ€nner igen och kör
 Det gĂ„r ibland Ă„t skogen, men inte alltid. NĂ„gra av dem kĂ€nde rĂ€tt och blir dĂ„ hiskeligt framgĂ„ngsrika.


Som tjÀnstemÀn (i nÄgon annans företag) Àr detta ofta inte möjligt. Ekonomichefer blir inte alltid sÄ imponerade av andras ekonomiska kÀnslor. Och, sÀger nej.


Det har kostat mÄnga företag vÀldigt bra projekt. För tjÀnstemÀn har liksom entreprenörer ocksÄ kÀnslor, varav mÄnga Àr riktigt bra. Och, situationen Àr sÄdan att vi inte har rÄd med att avstÄ frÄn bra projekt.


Lösningen (nÀr vi alltsÄ inte kan bevisa intÀkterna) Àr att rimliggöra vÄra ekonomiska kÀnslor. Och, det krÀver att vi kan före ekonomiska resonemang, Àven nÀr de formella intÀkterna saknas.


Är det dags för en tvĂ„ dagars ekonomiutbildning inom Sustainability Circle?




36 visningar0 kommentarer

Senaste inlÀgg

Visa alla
bottom of page