• Sustainability Circle

Om att förbli anställningsbar

Uppdaterad: sep 15

En av tidens stora utmaningar är vår utbildning. I en undersökning hävdar nyutexaminerade akademiker i tio länder att de räknar med att de kommer att tvingas omsätta en stor del av sina kunskaper vart femte år. Huvudorsaken är ofta digitaliseringen. Det finns de som tror att en genomsnittlig medarbetare inom några år behöver studera en halv dag i veckan för att hänga med i utvecklingen.

Enligt samma undersökning så ser mer än hälften av de nyutexaminerade detta som sitt eget ansvar. Många av dagens unga räknar med att byta företag med jämna mellanrum. Det är enda sättet att få upp sin lön. Drömmen om ”guldklockan” finns inte längre. Dessutom vet de anställda att arbetsgivarna inser detta. Företagen räknar med att de unga kommer att byta arbetsgivare med jämna mellanrum. Därför förväntar sig ungdomarna enligt undersökningen inte att arbetsgivarna skall ta ansvaret för kunskapsutvecklingen. Det ansvaret måste de anställda ta själva. Troligen på sin fritid, dessutom.

Detta skapar en viss ångest. Det gäller att klara livspusslet. Arbete skall kombineras med familj, träning, hobbys och vänner. De som är ambitiösa är nästan alltid ambitiösa på alla dessa områden. Dessutom skall de alltså hinna med att följa utvecklingen inom sitt yrke och lägga grunden till nästa steg i karriären. Och, nyheterna är hela tiden många. Det är svårt att veta hur man själv ligger till i förhållande till de som konkurrerar om samma jobb och om man kan tillräckligt i förhållande till de framtida utmaningarna.

Var hittar de unga ny kunskap? Jo, än så länge är Google och YouTube de två viktigaste källorna till ny kunskap. Google och YouTube har flera fördelar. För det första uppdateras de i realtid och är i princip lika färska som dagstidningarna. För det andra är Google och YouTube tillgängliga. Den som får en halvtimme över på ett hotellrum, tåg eller när barnen tittar på TV kan lätt öppna sin dator och fortsätta studierna där de slutade senast. Och, om innehållet inte upplevs vara relevant är det lätt att byta.

Samtidigt är nackdelarna med Google och YouTube många. Kommersiella aktörer producerar stora delar av innehållet. De är givetvis inriktade på att framhålla sina egna produkter. De betalar för att sökmotorerna skall prioritera deras budskap. Neutrala aktörer, som akademin, ligger ofta sent i utvecklingen och har inte råd att betala för att bli uppgraderade av sökmotorerna. Dessutom kan det vara svårt att navigera i kunskapsflödet. Vissa saker vet vi att vi måste lära oss. Men, vad är det som vi inte vet att vi måste lära oss? Och, vem hjälper oss att inse detta?

En viktig del av kunskapsutvecklingen är att få diskutera med varandra. Bra kurser och seminarier erbjuder detta. Den som lär sig med hjälp av den egna datorn är däremot ensam.

Många yrken kommer att ersättas av andra de kommande decennierna. Chaufförsyrket försvinner när vi får förarlösa fordon, operatörer ersätts av autonoma maskiner, analytiker byts ut mot intelligenta algoritmer, etcetera. För alla dessa räcker det inte att uppdatera sina gamla kunskaper. De måste lära sig ett nytt yrke. Här förstås utmaningarna extra stora. Vilka är de nya yrkena och vad krävs för att kunna utföra dem?

Slutsatsen blir att vi måste lära oss på så många olika sätt som möjligt. Nätet måste kompletteras med den vägledning som en bra kurs, ett längre resonemang i en bok och seminarier normalt erbjuder. Det är förstås bra om anställda tar ett eget ansvar, men arbetsgivarna får inte abdikera från sitt ansvar.

Inom Sustainability Circle ägnar vi mycket tid åt webbinarier. Vi hinner med mycket på en timme. Fredagar klockan 13 har visat sig vara en bra tid. Och, webbinarierna kräver vare sig hotellövernattningar eller resor. Webbinarier inspirerar dessutom till de viktiga fysiska mötena. För, vi kommer alltid att ha ett stort behov av varandra, inte minst när det gäller lärande.

Anders Källström

Ordförande Sustainability Circle


Denna krönika finns även på www.uochd.se för er som är medlemmar även där.



KONTAKTA OSS 

SKRIV ELLER RING TILL OSS OM DU HAR NÅGRA FRÅGOR. 
  • Facebook - White Circle
  • LinkedIn - White Circle
  • YouTube - White Circle

digitalisera industri